pirmdiena, 2012. gada 14. maijs

Šodien var atļauties nebūt nepilnvērtīgiem. Par antisemītismu

Antisemītisms ir dubļi.

Pirms gadiem 15, kad atklāja veikalu Zara Barona ielā, mani dziļi aizskāra kāda pavisam jauna latvieša komentārs: "Ir jāsaprot, ka Rīgā nedrīkst būt veikals ar nosaukumu Zāra."

Parasti sīkumus atceros ļoti slikti, bet šis skan ausīs it kā tikko pateikts. Ar ko ebreji, abrami un sāras, tik traumēja nabaga latviešus, ka Rīgā nedrīkst vērt vaļā veikalu ar nosaukumu, kas atgādina latviešiem par kaut kādu šausmīgu traģēdiju, noziegumu, ko pret latviešiem pastrādājuši ebreji? Ar to, ka tika nošauti Biķernieku mežā?

Latviešu antisemītisms man galīgi nav izprotams. Ebreju masveida izvešana un likvidācija kara laikā ir nenomazgājams traips. Es nenorobežojos no latviešiem un nerādu uz viņiem ar pirkstu. Nē, es solidāri nesu šo kaunu.

Man liekas, tas antisemītisms, attieksme pret ebrejiem, ir labs tests uz spēju dzīvot normālā sabiedrībā. Jo ebreji vienmēr ir bijuši pati neaizsargātākā minoritāte - Latvijā līdz pat Sovjetu sabrukumam.

Attīrīšanās no kauna traipa sākas tāpat kā izārstēšanās no alkoholisma – ar problēmas atzīšanu. Mēs joprojām stāvam pirmās barjeras priekšā. Mēs pagaidām noliedzam, ka tāda problēma ir. Argumentācija ir klasiska – antisemītisms ir visur, vainīgi ir tie svešinieki, pats esi duraks, beidz mūs apmelot.

Noliegšana

Problēmas noliegšana ir amatierisks un ilgtermiņā kontrproduktīvs paņēmiens komunikācijā, nebrieduma izpausme psicholoģijā un negatavība uzsākt ārstēšanu medicīnā. Nav nekas labs.

Rādīt ar pirkstu, re, viņam ar! – ir strupceļš. Putins, piemēram, arī savam ganāmpulkam un apkārtējiem zombējamajiem cenšas iestāstīt, ka nozog valsti un izvaro vēlēšanas visur pasaulē.

Meli. Savi dubļi jānotīra negaidot, kamēr sāks mazgāties kāds cits. Higiēna ir strikti individuāla un pat intīma lieta.

Lasītājs lno komentāros pie mana ieraksta Ir.lv:
Vai "svētīdams" latviešus, neesi aizmirsis lozungu: Bei židov, spasaj Rosiju?:)

Vai tas padara latviešu antisemītismu pieņemamāku, celāku, padara to par piemēru citām tautām? Vai Jūs gribat teikt, ka ja jau tā var "glābt" Krieviju, tad Latviju točno var?

lno:
Vai tas tiešām attiecas uz latviešiem vai nacistu okupācijas režīmu?

Es Jums nesaukšu faktus par to, cik latviešu un kāpēc piedalījās nacistu izdarībās. Pateikšu citu piemēru.

Ir leģenda, ka uzzinot par nacistu plāniem izvest vietējos ebrejus uz koncentrācijas nometnēm, Dānijas karalis Christian X pats sev uzvilka uz piedurkni apsaiti ar Dāvida zvaigzni, pasakot, ka ja ebreju izcelsmes pilsoņiem jāvalkā tādas apsaites, tad valkās arī viņš, jo visi pilsoņi ir vienlīdzīgi.

Tā ir leģenda, un Margrete II to ir atzinusi, pasakot, ka tā tas nebija. Bet nebija tāpēc, ka Dānijas ebrejiem nemaz nebija jāvalkā tādas apsaites! To bija panākusi Dānijas valdība. Un šis ir vēsturisks fakts.

Varbūt tas skanēs idealistiski, taču pats par sevi tas, ka dāņi mīl stāstīt šo leģendu ārzemniekiem, liecina par to, ka viņi vismaz lepojas par savu attieksmi. Viņi tic ne leģendai, viņi nešaubās, ka viņu karalis tā tiešām būtu izdarījis, ja būtu bijis nepieciešams. Viņi nešaubās, ka tā izdarītu paši.

Un paši izdarīja. Dāņi kara gados izglāba 7000 dāņu ebreju, gandrīz visus, pārvedot ar laivām uz Zviedriju. Tos, kurus izglābt neizdevās, dāņi vismaz lūguši nacistus nesūtīt uz Auschwitzi.

Vismaz 7000, vismaz lūguši, vismaz panākuši ka nav jāvalkā Dāvida zvaigzne. Arī ar to var lepoties.

lno:
Šis jau nu galīgi garām: to, ko varēja atļauties nordiskais Dānijas karalis, nevarēja atļauties latvieši, daļa no kuriem bija iznīcināmi vai izsūtāmi uz austrumiem un pilnīgi neiedomājama, ka to varētu atļauties "nepilnvērtīgie" slāvi. Tik daudz nu vajadzēja zināt:)

Runājot par to, ko varēja un ko nevarēja atļauties „nepilnvērtīgie”, par Rīgas ebreju ghetto piedzīvoto atceras Georgs Fridmans (Grigorija Smirina rakstā „Rīgas ebreji nacistiskās okupācijas laikā”):

Kad mēs ienācām [..] tad ieraudzījām augšstāvā pie margām policistu no latviešu Hilfspolizei, kurš mums ar žestu norādīja griezties atpakaļ. To­mēr izbrīnīja viņa neparasti kaunīgā sejas izteiksme. Pagalmā mums paskaidroja, ka viņi tur esot divi – kamēr viens stāv sardzē, otrs kādā dzīvoklī varojot ebreju meiteni viņas vecāku klātbūtnē.

Bet runājot par šodienu, var taču atļauties nebūt nepilnvērtīgiem.

Par kolektīvo atbildību

lno:
Jau sludiniet kolektīvo atbildību?

Jautājums vietā. Nē, nesludinu. Es nesludinu neko kolektīvu. Tajā pašā laikā pats rakstu par krievu morālo atbildību un latviešu antisemītismu.

Jā, ir lietas, kur grūti nodalīt individuālo no attiecināmā uz "visiem" - tādas ir zināšanas, vērtības, atziņas. Matemātika, vēsture, valoda jāzina visiem, bet katram ir savs zināšanu un saprašanas līmenis.

Individuāli katram jānāk apskaidrībai par to atbildību. Un būt atbildīgam katram jābūt neatkarīgi no tā, ko par to domā kaimiņš vai kāds politikānis televizorā. Morālo atbildību ne no viena nevar pieprasīt un likuma vārdā par to vajāt. Tā ka nē, es nesludinu kolektīvo atbildību.

„Ebreji zināja, ka jebkurā brīdī var griezties pie latviešiem”

Šo vajadzētu zināt katram Latvijas pilsonim. Daži citāti no intervijas ar profesoru Aivaru Strangu Satori.lv (2008):

Kad piektajā gadā Kijevā sākās milzīgi grautiņi, Kijevas ebrejus tas absolūti šokēja, viņi nebija tam gatavi, bet Latvijā ebreji bija ļoti labi organizēti, viņi zināja, ka jebkurā brīdī var griezties pie latviešiem un viņi dosies palīgā, lai kur tas būtu, un to latviešu vidū, kas cīnījās kopā ar ebrejiem pret grautiņiem bija, piemēram, Felikss Cielēns, nākamais Latvijas ārlietu ministrs un rakstnieks. Viņam bija 20 gadi, un, kad krievu vecticībnieki mēģināja sarīkot ebreju grautiņu, ikviens no latviešu vidus, kam bija ierocis, atsteidzās palīgā.”

Rase un rases jautājumi Latvijā ienāk no 1932. līdz 1934. gadam. Tas bija drūmākais posms mūsu antisemītisma vēsturē (..) Tas laiks sakrīt ar ekonomisko krīzi (..) Par antisemītisma galveno ruporu kļuva laikraksts „Universitas”. Tas bija akadēmisks izdevums. (..) Lai sāktu nodarboties ar visādām tur rasēm un āriešiem, mistifikācijām un klasifikācijām ― jums ir jābūt dīkdienim, lai ar to nodarbotos, līdz ar to tieši „Universitas” kļuva par vistipiskāko antisemītisma ruporu.

(..) Visam tam pielika punktu neviens cits kā diktators Kārlis Ulmanis. Pēc maija apvērsuma tādus murgus drukāt nevarēja, un arī „Universitas” redaktors Ādolfs Šilde uz kādu laiku tika aizsūtīts atvēsināt galvu uz centrālcietumu. Ulmaņa laikā par rakstīšanu, ka žīdi ir šādi un tādi, vai mazvērtīgi, jūs droši varējāt nonākt Centrālcietumā, jo Ulmanis bija ne tikai diktators, bet tipisks 19. gadsimta cilvēks, kura apziņā tādas modernas lietas kā, piemēram, rasu definīcijas, ārieši un tamlīdzīgi bija pilnīgi svešas.

(..) Un jāteic paldies Ulmanim par pašu galveno ― līdz pašam pēdējam brīdim Ulmanis atļāva iebraukt Latvijā ebreju bēgļiem no Austrijas un Vācijas. Nav nekā svarīgāka kā izglābt cilvēka dzīvību. Citi viņus nevēlējās uzņemt, ne Somija, ne Zviedrija, lielās demokrātijas citadeles. Ulmanis to darīja tā ― viņi nevarēja iebraukt milzīgā skaitā, bet bija tāda slepena vienošanās starp Dubinu un Ulmani, ka viņi nelielās porcijās regulāri varēs iebraukt un Dubins sagādās viņiem iztiku, nu, piemēram, izmitinās bagāto ebreju mājās. Dubins parasti sagādāja viņiem pabalstus. Lai cik tas dīvaini skanētu, es domāju, ka Ulmanis ir pelnījis ebreju glābēja titulu. Jo kāda bija loģika ― kad ebreji iebrauca Latvijā, Dubins sāka lobēt, lai viņiem atļauj izceļot, piemēram, uz Palestīnu, Ameriku, viņš apstaigāja visas vēstniecības, un lielākā daļa no viņiem ar Dubina palīdzību izceļoja. Tas bija viens no Ulmaņa izcilākajiem veikumiem, taču viņš to nekad nepieļāva masveidā, ne jau tādēļ, ka tas nepatiktu viņam pašam, bet sabiedrība to negribēja. Cepuri nost Ulmaņa un Dubina priekšā tādu cilvēcisku īpašību dēļ.

Vai, piemēram, kad 1939. gadā vācieši iebruka Polijā, tur dzīvoja hasīdu rebe Šneersons, un tas bija gluži kā hasīdu pāvests. Viņš bija pavecs cilvēks, vācieši aplenca Varšavu, un viņš tur palika. Tomēr, pateicoties Dubinam, mūsu vēstniecība darīja visu, lai viņu atrastu šajā sabrukušajā pilsētā, kur viņš slēpās. Un, tā kā viņš bija Latvijas pavalstnieks, mūsu valsts vēstnieks Longins izveda viņu uz Berlīni. Longins vēlāk savās atmiņās raksta, kā juties, jo rebe bija ortodoksāls ebrejs, bet viņam bija pase, Latvijas Republikas pase, un Longins viņu aizstāvēja ― labi, viņš ir hasīds, bet viņš ir Latvijas pilsonis, un tā rebe tika glābts. Protams, Rīgā to lobēja Dubins, un visi saprata, ka bez Ulmaņa ziņas nekas nevar notikt.

Vēl citāts no Strangas raksta “Holokausta vēstures pētniecība un holokausta piemiņa Latvijā” Starptautiskās konferences “Holokausts Latvijā” materiālos (2004):

Vācu okupācijas gados ir notikuši 512 ebreju glābšanas un slēpšanas gadījumi.5 Diemžēl ne katrs glābšanas mēģinājums dzīvību izglāba. Vācu okupācija bija ilga (Kurzemē – gandrīz četri gadi), vācieši bija apsēsti ar ebreju pilnīgu un universālu iznīcināšanu; to nemazināja pat nenovēršamās sakāves tuvošanās; nereti glābēji tika nodoti. Vismaz 472 okupētās Latvijas iedzīvotāji, piederīgi dažādām tautībām un dažādām sociālām grupām, ir apzināti kā ebreju glābēji; viņi ir izglābuši aptuveni 400 ebreju.

Pozitīvie modeļi pašu vēsturē ir fantastisks dārgums. Tie jāatrod un jākultivē, tie stiprina pašcieņu un mazina neiecietību sabiedrībā.

Stranga: 
Ebreju traģēdijai ir jākļūst par visu Latvijas iedzīvotāju vēsturiskās atmiņas un vēsturiskās apziņas daļu (..) Briesmīga bija ebreju nāve Rumbulā, bet briesmīga bija arī latviešu un citu tautību – ieskaitot ebrejus – bojāeja Staļina Gulagā vai pat ceļā uz to – no slāpēm, neciešamā karstuma, mokām.

Lai gan es rakstu (un diskutēju Ir.lv) par antisemītismu, runa patiesībā ir par ciešanām, sadismu un cietsirdību, līdzjūtību un atbalstu. Tā ir latviešu iecietības tēma, latviešu emancipācijas, latviešu gatavības uzņemties atbildību par nācijas veidošanu un valsti tēma.

piektdiena, 2012. gada 11. maijs

Par palestinizāciju, latviešu lomu tajā un īstiem krieviem

Es vienmēr esmu pateicīgs lasītājiem par komentāriem. Tas ir dialogs, kas aktualizē, noskaņo, dod virzienu domāšanai un ļoti iedvesmo. Pat tad, ja redzi, ka kopīgu valodu atrast būs grūti.
Ir.lv lasītājs Ciniits uzdeva man vairākus jautājumus šeit, ne uz visiem no kuriem man pat bija laiks atbildēt. Te ir pāris jautājumu un atbilžu. Nolēmu pārpostot, ko par to tik konkrēti vēl neesmu izteicies.
Kas ir palestinizācija, kuru es bieži piesaucu savos ierakstos?
Šajā ierakstā ir saite uz to Latyninas raidījumu. Jēdzienam „krievu palestinizācija” pamatā ir analoģija ar teroristu organizācijas HAMAS taktiku ka ķīlniekus turēt visus Gazas sektorā dzīvojošos arābus, piem., uzstādot raķešu palaišanas iekārtas skolās un dzīvojamās mājās. Palestinizācija principā ir cilvēku iesaistīšana t.s. 5. kolonnā.
Kādu lomu es atvēlu „valstsnācijai” krievu palestinizācijā un kādu minoritātēm?
Nav nekādu „valstsnāciju”. Ir nācijas. Arī Latvijā kādreiz būs, bet pagaidām nav. Jūs ar „valstsnāciju” saprotat etniskos latviešus un pretstatāt viņus „minoritātēm”. Tā ir ļoti dziļa tēma, par kuru es jau vairakkārt esmu izteicies, un par ko, cik es redzu, Jums un man ir ļoti atšķirīgi viedokļi.
Tāpēc es labāk pievērsīšos saturam. Es nedaudz komentēju latviešu „lomu” krievu palestinizācijā. Komentēju sakarā ar krieviski raidošo un rakstošo Latvijas mediju nebrīvību. Latvieši noskatās uz to vienaldzīgi. Norobežojas – krievu darīšana. Protams, tas nav nekas cits kā postsovjetu egoisma un totālā solidaritātes trūkuma izpausme, plus minoritātes psicholoģija. Taču elitei jāzina un jāsaprot labāk. Demokrātiskā valsts nedrīkst pieļaut mediju sagrābšanu neatkarīgi no valodas, it īpaši ja runa ir par tikpat kā 40% valsts iedzīvotāju zombēšanu ar pretvalstisku propagandu. Arī šeit ir vajadzīga stratēģiskā domāšana, ir jāredz tālāk par savu degunu.
Cik Jūs Latvijā pazīstat cilvēkus, par kuriem varat lepni sacīt: krievs? Kaut gan mans draugu un paziņu loks ir visnotaļ plašs, varu nosaukt ļoti, ļoti nedaudzus. Gaļina Petrova-Matīsa, Latvijas Memoriāla pirmā vadītāja. Diemžēl sen jau aizsaulē. Nesen viņai tur piebiedrojās Vilens Tolpežņikovs. Paldies Dievam, mūsu vidū vēl ir Ojāra Vācieša dzīvesbiedre. Un te nu, lai cik žēl man nebūtu, ir jāliek punkts. Skumji? Piekrītu. Bet tāda nu ir realitāte. Varbūt Jūs būsit tik laipns un šo uzskaitījumu papildināsit?
Izskatās, ka arī šeit mums ir atšķirīga izpratne. Redziet, es neuzskatu etnisko piederību par vērtību. Tāpat dzimumu, augumu, acu krāsu, noslieci uz aptaukošanos vai gripu. To nevar izvēlēties. Nevar izvēlēties savu dzimto valodu – kurā māte ar tevi runā, tā arī būs. Nevar izvēlēties māti. Man šķiet, ir absolūti nepieņemami runāt par citiem cilvēkiem, cik īsts krievs vai latvietis viņš ir. To Jums varēs pateikt tikai katrs individuāli, ja gribēs, ja neuzskatīs to par absurdu, kā es, piemēram. Kopumā uzskatu šo te „ethnic talk” par zemo žanru.

otrdiena, 2012. gada 8. maijs

Страна 9-го мая. Растянутая во времени катастрофа и георгиевские ленточки

Photosight.ru
Часто можно услышать, что для латышей Вторая мировая война не закончилась 8-го или 9-го мая 1945-го года. Некоторые даже полагают, что не закончилась до сих пор. Узнавая все больше о сталинизме, о том страшном людоедстве, приходишь к выводу, что в 1945-м она не закончилась и для русских. Война была развязана палачом своего народа Сталиным и выиграна им же - палачом своего народа. И пока палач и его преступления не осуждены судом, пока не состоялся суд над сталинизмом, война для русских не закончена и русские остаются побежденным народом.

День окочания войны, или завершения военных действий, - это день скорби. Я надеюсь, что в один из таких дней многим потомках воевавших, погибших и всех искореженных сталинизмом придет осознание страшной катастрофы. Насколько оболганным должен чувствовать себя народ, чью трагедию в результате тотального извращения истории вор может использовать, чтобы узаконить себя во власти.

Дальнейший текст в этой записи – цитата из Юлии Латыниной (Код доступа, Эхо, 5 мая 2012 года). Лучше о путинском шабаше 9-го мая, сталинском людоедстве и идиотском фетише с георгиевскими ленточками не скажешь. Я позволил себе немного сократить и «причесать» некоторые предложения с целью удобочитаемости, поскольку устную речь не всегда легко воспринимать в письменном изложении. 

Латынина:

Памятью о войне у нас занимаются манкурты. Апофеоз этого дела – раздача Путинюгендом георгиевских ленточек. Одна нашистка это придумала. Это не случайно баба и не случайно она в армии не служила. Она реально не понимала, что раздавать георгиевские ленточки каждому встречному нельзя... Это не знамя. Это, как раздавать погоны. Это знак отличия.

Манкуртовщина – симптом чего-то более серьезного. Государство старается забыть, что именно оно отмечает 9-го мая. Победа, которую мы отмечаем, была в какой войне? В Великой Отечественной? Нету такой войны. Есть Вторая мировая, началась 1 сентября 1939 года, через неделю после заключения Сталиным и Гитлером пакта о разделе Европы. Да, 22 июня в ходе этой войны Гитлер атаковал Сталина накануне того, как тот напал бы на Гитлера. То есть «Великая Отечественная» – это некий пропагандистский фантом, который искусственно разрывает единую войну на две части. Это все равно как называть сырьевой придаток «энергетической сверхдержавой», с помощью слов пытаться замаскировать суть.

Кто начал Вторую мировую войну? Гитлер? Гитлеровские офицеры тренировались в СССР, Германия получала оттуда сталь, зерно. Без помощи Сталина у Гитлера просто не было бы армии. Армия Сталина была вооружена на порядок лучше гитлеровской. Гитлер, в конце концов, был просто орудием для покорения мира в руках Сталина. Ледокол, как точно сформулировал Виктор Суворов. Организатор Гитлера и, соответственно, Второй мировой войны был Сталин. Без Сталина Гитлер остался бы средней руки Милошевичем. Да, был бы геноцид евреев. Второй мировой войны бы не было.

Сколько погибло граждан в этой войне? Немцев на фронтах Второй мировой за 7 лет погибло 6 миллионов, русских за 5 лет – не то 20, не то 28. Мы с точностью до миллиона не знаем. Это там не просто позор, это невиданное явление в мировой истории. Но это закономерное следствие того, как воевали Сталин и Жуков, потому что они обращались с солдатами даже не как с пушечным мясом, а как с компостом. Когда Жуков под Ржевом месяцами гнал солдат в лоб на неприступные укрепления, это даже не глупость, это военное преступление. 

И эту войну мы называем Великой Отечественной? С чего бы? Неужели русский народ, действительно, такие идиоты, что все как один бросились умирать за сумасшедшего палача, устроившего голод, людоедство, закон за колоски, превратившего их жизнь в ГУЛАГ? Да, в общем-то, нет. В августе 1941-го миллионы солдат Красной армии сдавались в плен. Они разбежались. В спину в приграничных районах стреляли так часто, что чекисты принимали это за мифический гитлеровский десант. И к концу сентября Красная армия потеряла 3,8 миллионов единиц стрелкового оружия. Дело не в том, что русский народ струсил. Просто никто не хотел сражаться за людоеда.

«А почему Красная армия победила?» - спросите вы. Россия проснулась и поняла, что Гитлер еще хуже Сталина? Русские, мол, рвались в бой против Гитлера... Но там у них сзади нехороший Сталин зачем-то еще ставил заградотряды. Ну, извините, это вот из той же серии, что история про внезапный удар, который Гитлер ни с того, ни с сего нанес по мирной советской земле.

Если у людоеда армия за 3 месяца теряет 15,5 тысяч танков, 10 тысяч самолетов, 67 тысяч орудий и минометов, 3,8 миллионов единиц стрелкового оружия, то есть в разы больше, чем есть у противника, если бросают оружие, если стреляют в спину собственные части, то, действительно, у людоеда есть один способ выжить – приравнять всех сдавшихся к изменникам родины, поставить позади войск заградотряды. И, вот, соответственно, результат: 6 миллионов убитых немцев, а у нас – не то 20, не то 28. Вот, как это называть «Отечественной войной»? 

Самое страшное, что вспоминать нечего.

СССР был превращен в фабрику по производству оружия, в стране были уничтожены крестьянство, интеллигенция, частная собственность, всё с тем, чтобы завоевать весь мир. Мир не завоевали, фабрики по производству оружия превратились в руины, убитые не ожили. Страна, в которой в 1913 году проживала 10% населения земного шара, сейчас страна, в которой проживает 2,4% населения земли.

Случился пожар. После Сталина, Хрущева, Брежнева, теперь Путина – как после пожара – не выросло ничего. Слишком много пожаров, слишком растянутая во времени катастрофа. Теперь на этом бесплодном пепелище возникают там всякие сорняки – вот, Путинюгенд с георгиевскими ленточками.

pirmdiena, 2012. gada 7. maijs

svētdiena, 2012. gada 6. maijs

Путин на четвертый срок. Боится, очень боится, но идет. Разгон митинга в Москве

Фото: Сергей Фадеичев/ИТАР-ТАСС
6-го мая 2012, накануне начала четвертого срока Путина, Московский ОМОН избивал демонстрантов. 450 человек задержано. Сколько избито и покалечено, пока не известно. Потому что инагурирующийся испугался.

Крови пока нет. Но что помешает Путину отдать приказ стрелять, если ему станет еще страшнее?

Наворованное, выведенное из России, отмытое (или еще не отмытое) на западных счетах, собственность на Западе? Пожалуй, больше действительно ничего.

Беззастенчиво воровать - и власть, и собственность - и покрывать воровство ничего же не мешает. И размозжить башку или по-полицейски отыметь бутылкой из-под шампанского или сгноить как Магнитского в тюрьме да хоть всю "рашку" ничего бы не помешало.

Это моральная обязанность Запада проявить солидарность с теми, кто протестует против узурпации власти в России путинской воровской кликой.

Латвия по мере сил, способностей и понимания должна искать возможности присоединиться к моральному давлению на узурпатора российской власти. Хоть правильнее было бы стать одним из инициаторов такого давления.

Даже если до Запада и проявления солидарности мы еще не доросли, мы в Латвии должны отдавать себе отчет хотя бы в том, с чьей руки кормится и у кого учится "Согласие". Смотри фото. Вот у этих кормится, вот у этих учится. А на месте этой несчастной прибитой девушки можешь оказаться ты.

Помни: голосуя за "Согласие", ты голосуешь вот за это. За избиение, слезоточивый газ, пытки, изнасилования бутылками - в России. Голосуя за "Согласие", ты и сам не знаешь, кому ты помогаешь воровать - в Латвии.

Не могу отказать себе в удовольствии процитировать Виктора Шендеровича из его "Особого мнения" на Эхе 26-го апреля:
"...у нас никакого закона нет, а есть обслуживание политического интереса." 
Это к слову о целях, идеологии, философии, помыслах "Согласия", латвийского филиала путинской партии жуликов и воров. Тут ни убавить, ни прибавить. И не надо ничего больше додумывать, потому что реальность обычно проще и глупее, чем попытки ее рационально осмыслить. Или как сказано в афоризме Станислава Ежи Леца, который любит повторять тот же Шендерович, - некрасиво подозревать, если точно знаешь.

Ведущая: Но этот политический режим был готов пойти на какие-то уступки после декабрьских выступлений.
"Правильно. Дальше уже вопрос к нам, к нашему обществу (..) На выплеск мы готовы, вплоть до пугачевщины. А для ежедневной работы не готовы (..) Поэтому государство немедленно охамело и освинело снова, - и будет освиневать дальше, если мы не будем выходить, и требовать, и добиваться. (..) Если мы не будем каждый день заставлять их приобретать хоть немножечко человеческий вид, они будут освиневать дальше вместе со своими попами, вместе со своими мамонтовыми, вместе со своими нургалиевыми. Они будут освиневать дальше."

4. maijs. Šaubu mirklī atceries

Svētki. 4. maija bilde. Māris Bišofs / Ir.lv
Ļoti patika šī bilde, patīk Māra Bišofa maniere, uzrunā :-) Žēl, nebiju to redzējis 4. maijā, bet labāk vēlāk, nekā nekad. Nav tā, ka es nesvinu svētkus. Varbūt, īpaši tiešām nesvinu. Atzīmēju, klusām. Lai paliek.

Kā es lasu šo bildi? Ka valstiskums Latvijai, latviešiem nokrita no zilām debesīm. Kā dieva dāvana. Maskavas dāvana, liktenis tā ir iegrozījies. Ielauzās ikdienā. Taču bija pienācis laiks. Es labi atceros to momentu. Neviens nevarēja teikt, ka to nebija jutis tuvojamies vai nebija gaidījis. Mēs tam bijām gatavi un ļoti daudzi no mums to no sirds vēlējās. Un paldies dievam, ka liktenis tā ir iegrozījies, ka mēs tai dāvanai bijām gatavi.

Tas, kā mēs tagad izturamies pret šo dāvanu, ir cita lieta. Skaidrs, ka mēs vērtējam vēsturiskos procesus caur savtīgo tūlītējo ieguvumu prismu. Nezinu, kā mēs vērtētu savu valstiskumu, ja par to būtu vajadzējis cīnīties ar ieročiem rokā, šaujot uz cilvēkiem. Pilsoņu kari tāpat vien nebeidzas. Nocietinātas sirdis nejūt sāpes un ilgi neatmaigst, dažas nekad. Es ar to negribu teikt, ka necīnījās neviens - ar vai bez ieročiem -, taču sabiedrība kopumā sagaidīja šo dāvanu 1990. gadā ar mierīgu sirdi.

Nezinu, bet nedomāju, ka 22 gadus pēc tā, kad Latvijas karogs bija nokritis no zilām debesīm, mēs tagad spētu labāk novērtēt neatkarību un demokrātiju. Sabiedrība būtu noteikti vēl polarizētāka, cietsirdīgāka, neiecietīgāka. Žēl, ka mēs, šķiet, nevirzāmies lielākas saliedētības virzienā, vāroties savā buljonā.

Es daudz klausos, daudz lasu no abām pusēm, latviešu un krievu: ir daudz sūdzību, neizpratnes vienam par otru, daudz niknu vārdu, ir ļoti daudz emociju, it īpaši no latviešu pensionāru puses, ko var arī saprast, jo cilvēkos mājo svētā pārliecība, ka krievs ir okupants un ienaidnieks, un ko ienaidniekam var novēlēt un kurš, ja ne ienaidnieks, visā ir vainīgs?

Kaut arī tāda nelaime kā pilsoņu karš Latviju nav piemeklējusi, šīs paaudzes sirdis laikam vairs nekad neatmaigs un nespēs nevienam just līdzi. Emocijas jūtas tomēr īsti neaizvieto. Viņi, mūsu pensionāri, mūsu vecāku paaudze, protams, ir paši apdalītākie, taču tai pat laika ļoti savtīgi. Vai mēs varam nopietni gaidīt, ka pensionāri atteiktos no privilēģijas braukt sabiedriskajā transportā par brīvu? Tas taču pienākas, un pensija, ak kāda ir tā pensija! Piekrītu, protams, pensija ir nožēlojama, taču ir garantēta un to garantē pensionāriem nodokļu maksātāji, kuriem pašiem nav garantēts praktiski nekas, vismaz salīdzinājumā ar pensionāriem.

Jā, tas kaitina. Kaitina divtik, kad apzinies, ka nedz šodienas pensionāri paši sev sakrājuši pensijas, nedz viņi to būtu spējuši tajā neekonomikā ar nemoderno, nekonkurētspējīgo, monstrozo, pievienoto vērtību neražojošo ražošanu, kuru viņi vilka uz saviem pleciem līdz brīdim, kad tā neekonomika nosprāga. Kaitina, kad apzinies, ka Latvijas valsts ar savu vārgo, zemo algu jauno ekonomiku, nodokļu maksāšanas un politiskās atbildības kultūru karnevālu tautu līmenī, protams, nav varējusi sakrāt cilvēka cienīgām pensijām mūsu vecāku paaudzei. Taču maksā.

Tāpat ar emocijām. Kaitina pensionāru savtīgums un attieksme, bet tie ir mūsu vecāki, ar savu pagātni, kurā tagad neko nevar mainīt. Kaitina tas, ka Latvijā jādzīvo blakus nelatviskiem krieviem. Bet tie arī ir daļa Latvijas. Un viņiem ir tādas pašas tiesības uz identitātes izvēli un izpausmi kā tev un man un jebkuram citam. Ne tāpēc, ka kāds ļaudaris to viņiem piešķīris, lai veiktu "genocīdu pret latviešu tautu", bet tāpēc, ka visiem ir vienādas individuālās tiesības. Un tas atšķir mūsdienu sabiedrību no mežoņiem. Un paldies dievam, ka mēs dzīvojam šajā, nevis mežoņu, laikā, lai gan to tā ikdienā var būt grūti novērtēt. Šaubu mirklī atceries par nenotikušo pilsoņu karu un pensijām, lai vēlreiz sev atgādinātu, ko nozīmē dzīvot humānā sabiedrība.

Visas vecās dziesmas / Stuff